Heb jij wel eens last van podiumangst?

to-do-734587_1280

Waarschijnlijk weet je wel dat podiumangst voorkomt bij mensen die ‘in de spotlights’ last hebben van zenuwen. Mensen die iets in de muziek doen, acteren, dansen, presenteren, bij cabaretiers, bij sporters, kunstenaars, schrijvers, etc.

Verbazend genoeg is podiumangst helemaal niet iets wat gebonden is aan mensen die ‘in de spotlights’ staan. Sterker nog, het is iets waar je dagelijks mee te maken kunt hebben. Op je werk, in vriendschappen, in de liefde, bij de opvoeding van je kinderen, etc.

Bij podiumangst hebben mensen een verhoogd zelfbewustzijn, de angst om onvoldoende te presteren en angst voor negatieve beoordeling van anderen.

In het dagelijks leven kan het je in de weg zitten bij eenvoudige taken. Het plegen van een telefoontje, een gesprek voeren met de juf van je kind, je werk inleveren bij je manager of wanneer je in een vergadering je mening wilt geven. Maar niet alleen in directe relatie tot andere mensen. Ook wanneer je een bepaalde taak wilt of moet uitvoeren en je de angst hebt om de taak onvoldoende uit te voeren.

Wanneer de angst je in de weg zit kan je last hebben van vermijdingsgedrag of uitstelgedrag. Je stelt de taak telkens uit. Of je kunt last hebben van veiligheidsgedrag. Veel te lang doorwerken aan de taak, de details telkens weer doornemen, jezelf continue controleren. Staat er bij jou wel eens een taak veel te lang op je ‘to do’ lijst terwijl het eigenlijk wel prioriteit heeft? 

 

Being comfortable with being uncomfortable

 

Toch is podiumangst ook functioneel. Het is niet noodzakelijk en juist niet wenselijk om volledig van angst af te komen. Tenminste, niet als je wilt excellereren. Een stukje spanning is nodig om te kunnen focussen, om te presteren. Het belangrijkste is dat je ermee leert omgaan. Dat het hanteerbaar wordt. Ook wil je er niet de hele dag last van hebben want dan komt je lichaam in een vervelende stresstoestand waardoor je burn out kunt raken.

Een mooie start om te leren omgaan met podiumangst is bewustwording van je vermijding- en veiligheidsgedrag. Breng het eens in kaart. Ga het niet uit de weg. Want als je merkt dat de beren niet zo groot zijn als je dacht, dan win je al op zelfvertrouwen. Dan ontwikkel je ‘podiumvertrouwen’.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *