In de kreukels / uit de kreukels of preventie van kreukels?

Heb je het TV-programma ‘Sohpie in de mentale kreukels al gezien?’ Echt een aanrader! Presentatrice Sophie Hilbrand kreeg ooit een burn out. Nu spreekt ze voor dit programma mensen over een burn out. In het programma komen verschillende behandelingen/trainingen aan bod. De ene oplossing spreekt je meer aan dan de andere, dat is per mens verschillend. Het is in ieder geval belangrijk dat je je bewust bent van het volgende: “Een burn out komt niet persé alleen door je werk, het gaat om de totale levensstress die je ervaart.”  

Te veel stress

Stress is een lichamelijke en emotionele reactie die ontstaat wanneer je gebruikelijke routine, je normale leven wordt verstoord. Het is heel normaal en een bepaalde mate van stress kan geen kwaad. Stress kan een probleem worden wanneer er te veel levensveranderingen in een korte periode plaatsvinden. Ook kan stress problematisch worden wanneer je de verandering als bedreigend ervaart. Of wanneer je het gevoel hebt geen grip meer te hebben. Dan kan stress schadelijk worden voor je gezondheid. 

Life events

In je leven kan je te maken hebben met grote en kleine veranderingen. Dan kan je denken aan  een scheiding, het overlijden van een dierbare, een ziekte of ongeluk krijgen, ontslag op je werk en gevangenisstraf . Maar ook leuke dingen kunnen een grote verandering betekenen. Daarbij kan je denken aan een nieuwe relatie, een verhuizing naar een mooier huis, een nieuwe baan, een huwelijk, het krijgen van een kind, etc. Ook ogenschijnlijk kleine gebeurtenissen zoals kerstmis en vakantie kunnen stress geven.  

Een verhuizing betekent misschien een groter huis maar brengt ook stress met zich mee omdat je veel bezittingen moet inpakken, de inrichting moet bepalen, je moet de verhuizing plannen, je moet wennen in een nieuwe omgeving, etc. Bij leuke dingen kan je dus ook te maken krijgen met stress! In feite geldt, hoe groter de mate van verandering en aanpassing, hoe groter de stress. Hoe meer van dit soort gebeurtenissen je in korte tijd doormaakt, hoe groter de kans op te veel stress en dus kans op overspannenheid of burn out. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat als je veel van dit soort levensgebeurtenissen doormaakt je zelfs meer kans hebt op ziekte of ongevallen.

Irritaties

Een andere bron van stress zijn kleine dagelijkse irritaties. Vooral wanneer je in korte tijd een opeenstapeling van dit soort irritaties hebt. Denk daarbij aan kinderen die door een lastige fase gaan, het werken naast een bouwplaats met veel lawaai, drukte op de weg, een onverwachte deadline, collega’s die niet goed samenwerken, een wasmachine die kapot is, boodschappen die je bent vergeten, internet dat niet goed werkt of kleine geldzorgen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een opeenstapeling van dit soort irritaties vaak samengaat met grote levensveranderingen. 

Hoe je er zelf tegen aan kijkt

Wist je dat de impact van een belangrijke gebeurtenis of een opeenstapeling van irritaties niet voor iedereen gelijk is? Het effect hangt af van de manier waarop je tegen de gebeurtenis of de irritaties aankijkt. Uit onderzoek blijkt dat het meer stress oplevert als je een gebeurtenis als schadelijk of bedreigend ervaart. Voor sommige mensen is het organiseren van een huwelijk ontzettend leuk werk en voor de ander brengt dat veel stress met zich mee. Het hangt ervan af hoe jij er tegen aan kijkt.  

Ben je perfectionistisch ingesteld? Dan ervaar je over het algemeen meer stress van dagelijkse irritaties dan minder perfectionistische mensen. Dat heeft dan o.a. te maken met het gevoel van controle wat je wel of niet hebt. 

Langdurige stress

De gevolgen van langdurige stress zijn niet mals. Je lichaam gaat door verschillende stadia waarbij je verschillende stoffen aanmaakt om de stress te controleren. Uiteindelijk slagen deze neurale en hormonale processen er niet meer in om de boel in balans te houden. Dat is het moment waarop je, voor je gevoel, in één keer kunt instorten. Je ervaart dat misschien als plotseling maar je  hebt dan al langere tijd onder te hoge stress geleefd. 

Tip

In het programma van Sophie werd een hele goede tip gegeven. Zorg ervoor dat je elke dag een moment voor jezelf pakt. Een moment zonder prikkels. Geen TV, geen mobiele telefoon, niet te veel geluiden om je heen. Heb je kinderen? Draag de zorg voor even over aan je partner. Ga er uit. Even in het hier en nu zijn. En of dat voor jou werkt met yoga, mindfulness, een rondje hardlopen, fietsen, een wandelingetje maken of in bad gaan liggen, dat maakt dan niet zoveel uit. Als je maar doet wat voor jou werkt. Waar jij van kunt opladen. Even uit de dagelijkse mallemolen stappen.

Preventie van kreukels?

Vraag jij je wel eens af hoe jij met stress omgaat? Heb je veel life events? Veel dagelijkse irritaties? En hoe ga je daar mee om? Kan je iets doen om die life events en irritaties te verminderen? Kan je iets doen om er beter mee om te gaan? Zodat je burn out of uitputting kunt voorkomen?

Ik hoor graag  wat je bevindingen zijn! Dat kan via e-mail, social media of telefoon. Ik vind het leuk om daarover met je in gesprek te gaan. 

En wil je meer weten? Schrijf je in en ontvang een gratis E-book over het ontwikkelen van mentale kracht en elke twee weken een nieuwsbrief waarin je altijd wat leerzaams kunt lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *