stop jij automatisch voor een rood licht?

traffic-light-1024826_1280

Laten wet het hopen! Ooit heb je geleerd om dat te doen en nu doe je dit altijd. Het is een automatische leefregel. Een nuttige regel.We leren elke dag en zo ontstaan die automatische leefregels. Het zijn eenvoudige voorschriften over hoe je moet handelen in situaties. Zo kun je snel, zonder er over na te denken, het juiste doen.

Soms zijn leefregels helemaal niet handig. Heb je last van stress bij het naderen van een deadline? Ben je zenuwachtig als je over jezelf moet vertellen? Worstel je met het indelen van tijd voor je werk en privé? Heb je aan het einde van je werkdag het gevoel dat je niks hebt gedaan? De kans is groot dat je last hebt van niet helpende leefregels. 

De leefregel, ”Ik wil het 100% perfect doen”, is heel nuttig voor olympisch goud. Het geeft focus. Dezelfde leefregel kan ook negatief werken. Als je onbewust nare gevoelens en gedachten ontwikkelt die je juist belemmeren.

Door welke leefregels laat jij je leiden/lijden?

Het kan zijn dat een leefregel ooit nuttig was maar nu niet meer. Misschien werd er thuis veel van je verwacht. En was je leefregel, “Ik moet in mijn studie en werk het hoogst haalbare niveau halen.” Als gevolg van die leefregel wil je alles doen wat er op je pad komt. En ook nog perfect.

Je moet van jezelf op je best zijn in je werk, je huis moet brandschoon zijn, je wilt je kinderen perfect opvoeden, je tuin moet er fantastisch uit zien, je moet elke avond gezond en lekker koken, etc. Resultaat is dat je veel last hebt van stress. Waardoor je het tegenovergestelde bereikt. Je functioneert niet goed omdat je alle ballen in de lucht probeert te houden. Je hebt geen 48 uur in een dag om al die ballen in de lucht te houden en ook geen tijd om al die ballen evenveel aandacht te geven. Misschien steven je wel af op een burn out.

Herken je leefregels voor inzicht

Het herkennen van een leefregel geeft je de ruimte om te kiezen voor een betere actie. Bijvoorbeeld het maken van keuzes tussen ‘al die ballen in de lucht.’ Of accepteren dat je niet ‘alle ballen’ evenveel aandacht kunt geven. En er soms eentje valt. En dat niet erg hoeft te zijn.

Neem daarna de tijd om verder te groeien

Het veranderen van een platgestampt gedragspatroon doe je niet zomaar. Denk maar aan het opnieuw maken van een cake. Stel je hebt een cake gebakken maar hij is verbrand in de oven. Allereerst zet je een raam open om de verbrande lucht weg te nemen. Vervolgens verwijder je de cake en de aangekoekte resten. Dan zal je de cakevorm schoonmaken, boodschappen doen voor nieuwe ingrediënten, opnieuw het deeg maken, de oven verwarmen en uiteindelijk weer een cake bakken. Last but not least moet de cake nog afkoelen.

Maar dat kost tijd en energie

Klopt! Helemaal waar. Het zal je moeite kosten om te veranderen. Net als leren fietsen of piano spelen. Je kunt natuurlijk op oude voet doorgaan. Vraag je jezelf dan af, wat kost je op de lange termijn dan het meeste? Als je nooit leert fietsen zal je veel tijd kwijt zijn aan het lopen naar je afspraken. Of moet je de bus nemen en kost het je tijd om daar op te wachten.

Ik moet al zoveel…

Soms komt het niet uit om te veranderen. Als je heel veel zorgen hebt. Of als je al andere patronen aan het veranderen bent. Stel je bent op dieet omdat je 10 kilo wilt afvallen. Dan is het best moeilijk om daarnaast je perfectionisme aan te pakken. Je kunt ervoor kiezen om eerst 1 doel aan te pakken. Het kan ook zijn dat het je lucht geeft om een andere volgorde te kiezen. Of toch 2 doelen tegelijk aan te pakken omdat ze bij elkaar passen.

Hoe pak ik dat dan aan?

Probeer te ontdekken wat jouw eigen leefregels zijn. Of ze je helpen of juist belemmeren. Zijn het belemmerende leefregels? Bedenk een plan om te veranderen. Stel jezelf een helder doel en deel dat op in kleine stappen. Zo heb je de meeste kans om je doel te behalen.

Wil je meer leren over het ontwikkelen van mentale kracht? En nooit een blog missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief verschijnt niet vaker dan eens per twee weken. Geen gespam, dat is niet mijn stijl. Je gegevens zijn veilig bij Wijs Training. 

Gelijk aan de slag met je leefregels? Bekijk hier het aanbod van Wijs Training

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *