Werkwijze

Bij maatwerk trajecten voor teams en groepen verschilt de werkwijze per opdracht. Bij individuele begeleiding is de werkwijze min of meer hetzelfde. Lees hieronder hoe een individueel traject in z’n werk gaat.

Kennismaking

Bij individuele training

Allereerst maken we kennis om te bekijken of we een klik hebben. Vervolgens maak ik op basis van ons gesprek een advies.  In dit voorstel staat het aantal sessies beschreven, de methode waarmee ik wil werken en de kosten.

Start van het traject

Aan het begin van ons traject analyseren we welke belemmeringen je hebt. Wat staat je in de weg om echt succesvol te functioneren?

Belemmeringen kunnen zich voordoen op verschillende niveaus. 

1. Effectiviteit

Hoe gaat het met het stellen van doelen? Focus houden? Het vermogen om taken uit te voeren, planmatig te werken, etc? 

2. De relatie met jezelf

Hoe staat het met je gedachten en gevoelens? Is er sprake van belemmerende overtuigingen, gedachten en gevoelens? Heb je meer zelfvertrouwen nodig? Stressbestendigheid? Hoe ga je om met veranderingen? 

3. De relatie met anderen

Heb je inzicht in wat het gedrag en gevoel van een ander doet met jouw gevoel en gedrag? En vica versa?

4. Fysiek

Er kan sprake zijn van spanning dat zich lichamelijk uit. Misschien heb je vaak hoofdpijn, gespannen spieren, buikpijn, eczeem, etc. Voor een deel kan ik je daarbij helpen en voor een ander deel kan ik je advies geven om naast dit traject aan de slag te gaan met lichamelijke therapie, yoga of sport. 

We stellen een plan op en je gaat aan de slag met leerdoelen en subdoelen om in kleine stappen vooruitgang te boeken. Leerdoelen worden aan psychologische vaardigheden gekoppeld en aangepakt met behulp van één of twee verschillende methodes uit mijn toolbox.

Psychologische vaardigheden


  • Zelfvertrouwen
  • Veerkracht
  • Stressbestendigheid
  • Gevoels inzicht
  • Gedrags inzicht
  • Neuroslim werken

Toolbox


  • Taakconcentratie training
  • Cognitieve gedragstherapie (CGT)
  • Rationeel Emotieve therapie (RET)
  • Biofeedback (Hearthmath)
  • Goal management training (GMT)
  • Tijdsdruk training
  • Geheugen strategieën
  • Acceptance and Commitment therapy (ACT)
  • Visualisatie
  • Mindfulness
  • Virtual Reality Exposure Therapy (VRET)

De Training op maat

Ik vind het heel belangrijk dat je het geleerde daadwerkelijk in de praktijk kunt integreren. Daarom werk ik tijdens de training met de 70/20/10 methode. 10% van de tijd besteed je aan training, dat zijn onze sessies. 20% van de tijd aan coaching en/of reflectie tussendoor en 70% van de tijd aan leren in de praktijk. De coaching tussen de sessies bestaat uit motivatie e-mails, korte ‘vinger aan de pols’ gesprekken en het opsturen van inspirerende video’s of verhalen. Reflecteren doe je door voor jezelf korte reflectieverslagen te schrijven. Eventueel vraag je feedback aan mensen in je omgeving. 70% van de tijd ga je aan de slag. Doen, doen, doen en nog eens doen!

Je ontwikkelt inzicht in het ontstaan en de instandhouding van je belemmeringen. Je leert de theorie kennen en wordt getraind in hoe je dat in de praktijk kunt toepassen. Je leert nieuwe helpende vaardigheden toe te passen en oude niet helpende overtuigingen los te laten. Dit leer je aan de hand van één van mijn methodes uit mijn ‘toolbox’. Doormiddel van continue reflectie sturen we samen de training bij zodat je optimaal effectief en efficiënt kunt leren. Theorie wordt afgewisseld met veel praktijkoefeningen.

Resultaat: Je wordt mentaal krachtiger.

  • Inzicht

    in het ontstaan en instandhouding van je belemmeringen

  • Vaardigheden

    Training in het gebruiken van helpende vaardigheden. Dit met behulp van een methode uit mijn toolbox.

  • Reflectie

    Tijdens de training sturen we telkens bij op basis van reflectie. Welk kwartje is gevallen? Wat heb je nog nodig?

  • Theorie > Praktijk

    De vertaalslag naar de praktijk

  • Mentale kracht

    Je wordt mentaal krachtiger.